Yin Yoga is een meditatieve vorm van yoga en geeft ruimte in het lichaam in de ruimste zin van het woord.  Yin yoga houdingen worden dan ook op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Op die manier wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Hierdoor worden gewrichten beweeglijker en actiever. Dit stimuleert meer opening en ruimte in ons lichaam; in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug.

  • Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten.
  • Yin yoga is een vorm van yoga welke al eeuwen oud is. PaulGrilley heeft deze vorm     de laatste 15 jaar weer leven in geblazen door er veel over te publiceren.

Het effect van Yin Yoga-houdingen is een:

  • flexibeler,
  • energetisch
  • stabieler,
  • beweeglijker en
  • uiteindelijk sterker lichaam.

Het beweeglijker maken van bindweefsel zorgt voor meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam.

Het actiever maken van bindweefsel kan zorgen voor het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen. Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Als je in Yin yoga houdingen langere tijd (ver)blijft, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben.
Yin Yoga heeft alles te maken met mindfullness. Het “zijn” in het moment, in je lichaam, de ruimte en je gevoel.

“Een van de mooiste voordelen van Yin yoga is de stilte die het kan brengen”.

Lees ook eens de info over Yin Yoga Medicine